חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נורבגיה תעודת זהות

עזרה בתכנון טיול לנורווגיה? השאירו פרטים 👇

נורבגיה – נקראת באנגלית Norge (Noreg) או כפי שכולנו מכירים NORWAY. לפניכם תעודת זהות מקיפה על ההיסטוריה של נורבגיה, גיאוגרפיה, תרבות, תחבורה והתניידות וטיפים חשובים למטייל הישראלי!

היסטוריה של נורבגיה – משם הכל התחיל!

ההתיישבות בנורבגיה החלה לאחר שהסתיים עידן הקרח האחרון לפני 10,000 שנה לערך, תחילה בדרום ולאחר מכן התפשטה לצפון. בשנת 800 לספירה החלה תקופת הוויקינגים, הידועים גם בשמם אנשי הצפון, אשר הגיעו מכל מדינות סקנדינביה ופשטו על מדינות אירופה ואיי הים הצפוני והאוקיינוס האטלנטי. הויקינגים היו סוחרים ויורדי ים, אך בעיקר התאפיינו כלוחמים עזי נפש, אשר הטילו את חיתתם על כל האזור. הוויקינגים איחדו תחת הנהגתם את נורבגיה, שהיתה מפוצלת עד אז למספר ממלכות. בשנת 1050 נחשפו הוויקינגים לנצרות באירופה והביאו אותה לנורבגיה, והדת הפכה לרשמית בנורבגיה. במהלך ימי הביניים היתה הכנסיה בנורבגיה קאתולית, אולם מאז שנת 1537 הכנסיה השלטת היא אוונגליסטית לותרנית (86% מהתושבים) ובראשה עומד המלך.
באמצע המאה ה-14 כילתה המגיפה השחורה כשליש מאוכלוסית נורבגיה, דבר שגרם להחלשתה ולהשתלטות אצילים דנים וגרמנים, עד לאיחוד שנכפה עליה עם ממלכת דנמרק ושבדיה בשנת 1450. בשנת 1521 פרשה שבדיה מהאיחוד. בשנת 1814 נמסרה נורבגיה לידי שבדיה, אך מספר חודשים לאחר מכן, בצעד חד צדדי, היא הכריזה על עצמאותה כדי להסיר את עול האיחוד הכפוי עם שבדיה. כתגובה פלשה שבדיה לנורבגיה וכפתה עליה את האיחוד, תוך מתן אוטונומיה מסויימת. רק בשנת 1904 בוטל האיחוד והוכרה עצמאותה של נורבגיה, אשר בחרה במשאל עם את הנסיך הדני קרל כמלך נורבגיה, תחת השם Haakon VII.
במלחמת העולם הראשונה שמרה נורבגיה על נייטרליות, אך במלחמת העולם השניה, למרות נסיונה להשאר נייטרלית, היא נכבשה על ידי הגרמנים בתוך כחודשיים. עד לסיום הכיבוש בשנת 1945 פעלה מחתרת שלחמה בנאצים. כלקח ממלחמה זו הצטרפה נורבגיה בשנת 1949 לברית נאט"ו, והיתה בין מייסדי ארגון האומות המאוחדות. כיום המשטר הוא מונרכיה חוקתית עם מערכת שלטון פרלמנטרית. תפקידי המלך סמליים בלבד. חברי הממשלה ממונים על ידי המלך, אולם הם חייבים באישור הפרלמנט. הבחירות הן יחסיות ב-19 מחוזות, והן נערכות כל ארבע שנים. בנורבגיה חובת גיוס בגיל 18 לשרות צבאי של שנה אחת.

גיאוגרפיה וחלוקת המדינה – חשוב להכיר!

לנורבגיה מבנה צר וארוך מאד, 1,752 ק"מ מצפון לדרום אורכה, ומחציתה הצפונית נמצאת מצפון לחוג הקוטב הצפוני. כשני שלישים משטחה של נורבגיה הם הרים, חלקם הגדול מכוסה בקרחונים, שאחד מהם, קרחון יוסטדל, הוא הגדול באירופה היבשתית.
ההר הגבוה ביותר, Galdhopiggen, נמצא בשמורת יוטנהיימן ומתנשא לגובה 2,469 מ'. אלפי פיורדים חורצים את היבשה ומביאים את הים עמוק לתוך שטחה, חלקם הגדול מרוכז באזור המכונה "ארץ הפיורדים" בדרום מערב המדינה.
מספר האגמים בנורבגיה 220,000 (מאתיים עשרים אלף!, מישהו ספר…), הגדול ביניהם הוא אגם מיוסה ליד לילהמר. לאורך החוף הארוך והמחורץ לא פחות מ 50,000 איים. 25% משטחה של נורבגיה מכוסה יערות ורק 3% ניתן לעיבוד חקלאי. כ-40% מתושבי נורבגיה חיים מחוץ לערים, רובם בכפרים קטנים.
בצפון נורבגיה השמש אינה שוקעת בקיץ (צפונית לחוג הקוטב) וככל שמצפינים ניתן לראות את תופעת שמש החצות. באזור הצפוני ביותר ניתן לצפות בתופעת זוהר הקוטב (אורורה) הקסומה. הכף הצפונית (Nordkapp) היא הנקודה הצפונית ביותר באירופה, והעיר Honningsvag היא נקודת הישוב הצפונית ביותר על פני כדור הארץ.
זרם הגולף המגיע מדרום מביא לחופי נורבגיה מים חמים וגורם לאקלים ממוזג בעיקר לאורך החופים, הטמפ. הממוצעת בקיץ 15 מעלות ובחורף 0 מעלות. באזורים הפנימיים האקלים קר יותר ובחלקה הצפוני אקלים ארקטי.
בנורבגיה אוכלוסיית חיות בר עשירה, ניתן למצוא ביניהן את אייל הצפון, צבי אדום, שועלים, חתולי בר ועוד. בנהרות ובים ניתן למצוא את אוכלוסיית דגי הסלמון הגדולה באולם.

תחבורה והתניידות בטיול

אפשר להגיע לנורבגיה בדרך האויר או ברכב דרך שבדיה, אך דרך חוויתית ויפה במיוחד היא בדרך הים, במעבורת עם הרכב או בלעדיו. אפשר כמובן לשלב בין שתי דרכים.
בפני הנוסע שבוחר במעבורת עומדות מספר אפשרויות:
מדנמרק – נמל היציאה הראשי בעיר הירטשלס (Hirtshals) שבצפון המדינה אל שלושה נמלי יעד בנורבגיה:
הירטשלס – קריסטיאנסנד (Kristiansand) בדרום נורבגיה. 4-5 שעות, 1-2 הפלגות ביום.
הירטשלס – סטוונגר (Stavanger) וברגן. 11 שעות לסטוונגר, 17 שעות לברגן, 3 פעמים בשבוע.
הירטשלס – לרוויק (Larvik), כ 130 ק"מ דרומית לאוסלו. 6-8 שעות , 1-2 הפלגות ביום.
נמל מוצא נוסף בדנמק, גם הוא בצפון, יש בו רק קו אחד:
פרדריקסהבן (Fredrikshavn) – אוסלו. 9-10 שעות, הפלגה אחת כל יום.
משבדיה קו אחד: סטומסטד (Stromstad) – סננדפיורד (Sandefjord) שתיהן מעט דרומית לאוסלו – 2:40 שעות.
מגרמניה יוצא קו אחד: קיל (Kiel) – אוסלו – 20 שעות, הפלגה אחת כל יום. קו זה הוא ארוך במיוחד, ולכן מחייב הזמנת תאי שינה, דבר המייקר מאד את מחיר ההפלגה אך מצד שני חוסך מלון.
חלק מהמעבורות הן מעבורות מהירות ולכן יש שוני בזמני הנסיעה.
יש להגיע שעה לפני מועד ההפלגה (בקיץ שעה וחצי אם אתם עם רכב). העמסת הרכבים למעבורת וסידורם על הסיפון הם חוויה בפני עצמה, ודוגמא לסדר וליעילות המופלאים של המקומיים. יש צורך בהזמנת כרטיסים מראש, אפשר דרך האתר או בטלפון. על המעבורות יש מסעדות, בתי קפה, חנות קטנה ושאר פינוקים. אם לא קר אפשר לשבת על הסיפון וליהנות מהנוף הנהדר.
*נורבגיה בקרוון (Motorhome)
רבים חוששים לטייל בנורבגיה עם קרוון עקב הכבישים הצרים והמפותלים, אך אפשרלנסוע בה בקרוון גדול יחסית. כמו לכל דבר, גם לכך יש יתרונות וחסרונות:
חסרונות – נסיעה איטית יותר, לינה מחוץ לכפרים קצת מנותק מהמקומיים.
יתרונות – המרחקים ענקיים אבל אין צורך לארוז כל יום, כל הטיול באותו "בית", הנסיעות הארוכות עוברות בכייף (קלפים, תשבצים, שינה), אם קר וגשום אוכלים בפנים, הקמפינגים חגיגה לאוהבי הטבע וכייף ענק לילדים ומצויים בשפע. לילדים זו כמובן חגיגה, ואם הם גדולים ועוזרים, גם לכם תהיה חוויה משפחתית נפלאה. אין בעיה להכנס לערים עם הקרוון ולמצוא חניה, ואין כביש שלא ניתן לנסוע בו. את הזמן שתבזבזו בנסיעה המעט יותר איטית, תחזירו בחסכון האריזה, חיפושי הלינה ושאר התארגנויות. דווקא המרחקים הגדולים בנורבגיה הופכים את הנסיעה בקרוון למומלצת. מחירי הלינה היקרים הופכים את העניין גם למשתלם כלכלית.

טיפים

*שירותי חרום: אמבולנס 113, משטרה 112, מכבי אש 110
*לא נהוג לתת טיפ בנורבגיה, והמחירים הנקובים כוללים את המע"מ ודמי השירות.

שפה
נורבגית
מטבע
קרונה
עיר בירה
אוסלו
נציגויות
שגרירות נורבגיה בישראל
שגרירות ישראל באוסלו
ויזה
אין צורך בויזה
שטח
324,220 קמ"ר
אוכלוסיה
4,610,820 תושבים
חשמל
230V

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בנורווגיה מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על נורווגיה!

דילוג לתוכן